Google+ Autisme, wat nu..?: Squease: Drukvest omhelst jongeren met Autisme

maandag 18 februari 2013

Squease: Drukvest omhelst jongeren met Autisme

Kinderen met autisme zijn extra gevoelig voor stressvolle situaties, waardoor zij in het dagelijks leven kampen met gevoelens van angst en onveiligheid. Op die momenten is er nu Squease, een vest dat door diepe druk zorgt voor ontspanning en een betere concentratie. Syntens Innovatiecentrum hielp bij de planvorming en schakelde met de juiste kennispartijen.

Squease vormt de oplossing voor een groot probleem. Het nauwsluitende vest, onzichtbaar onder kleding, bevat luchtkamers waarvan de druk naar behoefte kan worden aangepast. Niet alleen kinderen hebben baat bij het product, ook volwassenen blijken zich door de diepe druk prettiger te voelen. "We ontdekten dat er naast de vele boeken en therapieën maar weinig producten bestaan die verlichting bieden bij autisme," vertelt Katrien Ploegmakers van K's design. "Een collega met een neefje met PDD-NOS merkte dat het jongetje tussen de kussens van de bank kroop om tot rust te komen, of behoefte had aan stevige knuffels. Zo kwamen we op het idee voor het drukvest."
Materialenonderzoek

Syntens Innovatiecentrum kwam in beeld toen de ondernemer aan de slag ging met doorontwikkeling van het vest. Ploegmakers: "Het gebruikte nylon werd in sommige situaties, zoals in bed of bij zomerse temperaturen, als warm ervaren. We zochten daarom naar nieuw materiaal dat luchtdicht is maar wel waterdamp doorlaat." Ook moest het materiaal geluidlozer zijn en comfortabeler op de huid gedragen kunnen worden. Monique Czarnecki, Innovatieadviseur bij Syntens, bracht de ondernemer daarvoor in contact met onderzoeksinstituut TNO en de twee gingen samen met de vraag aan de slag.

Ondanks positieve resultaten uit het daaropvolgende materialenonderzoek koos Ploegmakers ervoor om het traject tijdelijk stil te leggen: "We richten ons eerst volledig op het in de markt zetten van het huidige drukvest, want daar is veel vraag naar. Over een tijdje concentreren we ons weer op de doorontwikkeling." Begeleid door Czarnecki werden het marketing- en verkoopplan aangescherpt. Ploegmakers: "Ik ging heel open de samenwerking met Monique in. We sparden veel samen en daar kwam altijd iets nieuws uit, vaak dingen die ik niet verwachtte. Dat waren erg zinvolle sessies."

Rooskleurige vooruitzichten
De concrete plannen werpen hun vruchten af. Er is veel interesse voor het product in binnen- en buitenland. Squease won de H.Wijffels aanmoedigingsprijs van 10.000 euro en sleepte ook in de UK een grote innovatieprijs binnen. Daar kwam bovendien een grote verkoopovereenkomst met een Britse organisatie uit voort. Ploegmakers verwacht door het succes met drie medewerkers een omzet van 320.000 euro in 2012 te realiseren. Twee jaar later zal dat mogelijk gegroeid zijn tot 1,7 miljoen euro en maar liefst 12 arbeidsplaatsen.

Squease diepe drukvest en blauw capuchonvest
Vanaf december zal het vest niet alleen in de UK, maar ook in Nederland verkrijgbaar zijn via de nieuwe webshop. De gebruikers die deelnamen aan de tests kunnen bijna niet wachten. "De voorbestellingen blijven via de website maar binnendruppelen," concludeert de tevreden ondernemer.





Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com